Trender inom e-handel

 

Många började e-handla under förra året. När det gällde att hålla socialt avstånd så var det många som tog steget och testade och gillade smidigheten i online shopping. Att fler handlar online gör också att det finns massvis med värdefull information som du behöver ha med dig som e-handlare eller om du funderar på att starta en butik.

Nästan hälften av alla köp som görs online är oplanerade, det betyder dels att det inte alltid är så lätt att förutspå beteenden, men också att du kan ha goda möjligheter till merförsäljning för de besökare du har på sajten. Föga förvånande domineras e-handeln av mode, tätt följd av skönhet. Det går också att se tydliga trender att vi handlar mer globalt än tidigare.

Den ökade e-handel betyder också att du som handlare behöver vara mer innovativ för att särskilja dig mot konkurrenterna. En ny trend är Liveshopping, det innebär att du som besökare deltar i en streamad shopping med någon som visar produkter som du sedan kan beställa under själva evenemanget. Ehandel.live är i dagsläget den största aktören som hjälper e-handlare att anordna den här typen av evenemang. Trenderna visar också att allt fler föredrar att göra sina köp online framför i fysiska butiker.

Det kan verka som nedslående siffror för de som oroar sig för att de fysiska butikerna ska försvinna från mindre ständer och därmed döda stadskärnorna. Men för e-handlare så visar det att fokuset framöver bör vara på att höja upplevelsen hos besökaren för att gör besöket i den digitala butiken så lik en verklig butik som möjligt. Ett sätt är med liveshopping, ett annat kan vara att erbjuda chattfunktioner för att möjliggöra snabba svar om produkterna som kunden är intresserad av. Kan du komma på andra sätt att höja upplevelsen för besökaren?