Beräkna budget för er profilreklam

 

Du har säkert en budget för marknadsföring. Antagligen är den uppdelad på olika konton för olika aktiviteter. En av dessa aktiviteter är sannolikt profilreklam. Då du lägger fast din marknadsföringsbudget så bör du ha beräknat utfallet för de olika delkonton du har. Även om profilreklam är ganska billigt, inte minst hos Axon profil, så ska den ju ha effekt och ge omsättning och efterfrågan på dina produkter.

Hur mycket lägger du på mässor och events? Den delen av budgeten kan vara som ett stort svart hål där det går att lägga hur mycket pengar som helst. Tänk gärna utanför boxen. Är det rätt mässa du är på. På Älvsjömässan då ”Allt för sjön” går av stapeln, hittar du bland båtmotorer och lyxkryssare även turistbyråer som vill sälja in sina turistmål.

En sak du också kan göra är att optimera din webbplats för sökmotorerna, så kallad SEO-optimering. Det finns information om det på nätet och gör du det själv blir det gratis. Du kan dessutom ta hjälp av en webbyrå för att fixa till din hemsida så att den kommer högt upp bland sökresultaten. Det är troligen också en god investering att betala för en professionell SEO-optimering.